LinkedIn. Vím, o co jde? A jak na to?

10 tipů pro studenty od Vojtěcha Bednáře.

1. Založte si účet

Použijte pokud možno novou e-mailovou adresu, nejlépe ve formátu jmeno.prijmeni. Použijte heslo, které nemáte nikde jinde. Poznamenejte si datum registrace.

2. Vyplňte profil

Jméno a příjmení bez titulů. Profesionální fotka, nemáme-li, pak civilní. Vyplnit informace o vzdělání. Do pole motto patří nic, a nebo stručné shrnutí kdo jsem – co chci. Zvolte 3–4 dovednosti, atraktivní pro zaměstnavatele (tvrdé dovednosti). Zadejte praxi která souvisí s oborem. Zvolte obor působení dle toho, kde chcete pracovat (pozor, změna má důsledky). Chcete-li být vidět v zahraničí, vytvořte AJ/NJ profil, musí obsahovat stejné informace jako český.

3. Udržujte profil

Optimální aktualizace 1x/2 týdny nebo 1x/měsíc. Přidávejte informace o vzdělání, zkušenostech.

4. Identifikace zájmů

Najděte a dejte sledování stránkám zajímavých firem (z pohledu zaměstnání). Přidávejte je pomalu, 2–3 denně. Lajkujte zajímavý obsah který z nich uvidíte, ale ne moc často.

5. Identifikace zájmových kontaktů

Pokud LinkedIn nabízí spojení, odstraňte ty, které nechcete (mimo obor, mimo profesi) křížkem, síť tím „naučíte“ své preference. Zajímavé (HR pozice, personalisty a podobné z firem z oborů kde chcete pracovat) přidávejte do sítě. Kontrolujte počet odeslaných žádostí, snažte se, aby nevyřízených nebylo najednou více než cca 10.

6. Vyhledávání lidí

Personalistu najdeme tak, že najdeme stránku firmy, a podíváme se na zaměstnance na LinkedIn. Pokud z vyhledávání požádáme o přidání, doplníme krátkou zprávu (nesmí obsahovat kontakt). Můžeme i hledat přímo „hr manažer“, nebo využít univerzálně přístupné kontakty (LION).

7. Reakce na přidání do sítě

Pokud nás někdo požádá, nenechat déle, než 14 dnů ležet. Přidávejte jen ty, kteří jsou pro vás užiteční. Vyhýbejte se zejména neznámým cizincům. Lze poslat zprávu, ale nepřidat. Lze označit „neznám“. Po přidání pošlete „úvodní e-mail“. Cílem je pozdravit, seznámit se, vzbudit zájem, ne se prodat.

8. Obsah

LinkedIn není Facebook. Studentům doporučujeme moc nesdílet. Pokud ano, pak obsah, který zajímá vaše spojení, ne vás. Vtipy, humor, zábava, sport, volný čas sem nepatří pokud se jimi neživíme. Doporučujeme i velmi střídmě lajkovat (líbí se), efekt je větší než u Facebooku.

9. Aktivita

Zvažte použití mobilní aplikace, je fajn, a nespotřebovává tolik baterie jako Facebook. Buďte aktivní, soustřeďte se na pomalé vylepšování své prezentace a budování sítě zajímavých kontaktů.

10. Cíl

LinkedIn je v současnosti nutnost, ale není to jediný nástroj pro hledání uplatnění. Výborně však poslouží jako doplněk. I když jeho správným použitím budete dostávat nabídky práce, základem získání opravdu dobrého zaměstnání je vlastní aktivita.

Ke stažení